Anatomie aikida: tři vrstvy tohoto výjimečného bojového umění
Aikidó je velmi zvláštní bojové umění. Svými technikami a bojovou logikou vychází ze starých válečnických tradic. Také patří mezi budó, tedy moderní bojová umění, která mají za cíl pomocí bojových technik a fyzického konfliktu rozvíjet osobnost člověka. A zároveň je v aikidó aspekt, který všechno tohle bojování opouští a hledá uklidnění konfliktu a nastolení souladu a spolupráce. I kvůli tomuto zvláštnímu protikladu je kolem aikida tolik mýtů a nedorozumění. Na následujících řádcích vám nabízím vysvětlení této záhady.
Jsme v dódžó, kde se cvičí aikidó. Učitel právě ukazuje techniku. Jeho asistentka Jana pošle úder pěstí přesně na místo, kde je učitelova brada. Avšak učitel zvedne ruce a udělá krok za ní, takže úder letí do prázdna. Pak chytne Janu za ramena, otočí se a ze dvou protichůdných pohybů je najednou jeden společný. Mladá dáma ztrácí rovnováhu, udělá pár kroků a když už to vypadá, že najde stabilitu, učitel obalí paží její hlavu, zakloní ji, udělá krok skrz její postoj a pošle ji do elegantního pádu.
Než Jana vstane, učitel si klekne na jedno koleno a uklonem jí poděkuje.
“Cvičte, prosím,” otočí se pak učitel k přihlížejícím studentům a oni se rozdělí do dvojic, ukloní se navzájem a začnou cvičit předvedenou techniku.
Za pár okamžiků už pracují – jeden z dvojice útočí úderem na hlavu a druhý odpovídá technikou aikida. A po čtyřech technikách si vymění role. Zdánlivě cvičí tutéž techniku, avšak když se podíváme blíže, zjistíme, že téměř každá dvojice dělá něco jiného. V rohu cvičí dva pokročilí – údery jsou razantní a tvrdé, vychýlení a obnovení rovnováhy prudké a celá výměna je zakončená pádem z výšky, po kterém se celá podlaha otřásá.
Jen kousek od nich se snaží dva začátečníci – už znají základní kroky a přibližné obrysy formy, avšak jejich pohyby jsou pomalé, útoky nepřesvědčivé, často se zastavují a padají hezky opatrně. V jednom momentu se u nich zastavuje učitel a ukazuje jim detail, který jim pomůže zlepšit jejich plynulost.
A pak je tam spousta dvojic, ve kterých cvičí začátečníci s pokročilými – a to je možná nejzajímavější podívaná. Ti zkušenější jakoby v technice provázeli partnery svým pohybem, někdy i slovem, a ti méně zkušení hledají navrhované cesty, bloudí na nich a pak nacházejí vlastní způsob, jak formu zacvičit. Cvičení těchto dvojic jakoby nebylo bojem. Jistě, všichni dělají více nebo méně přesvědčivý úder na hlavu, všichni se snaží útočníka kontrolovat, vychýlit a dostat na zem. Avšak aby se v tom zlepšili, je jejich cvičení paradoxně spíše spolupráce než souboj. Jako by proměňovali fyzický boj na rozhovor beze slov, na vyjednávání nebo hledání společného řešení, na kterém se podílejí oba stejnou měrou.
Cvičení v aikidě je velmi pestré – útočíme úchopy, seky i údery, nacvičujeme množství technik, cvičíme v postoji i na zemi, s jedním partnerem i s mnohými, beze zbraní i se zbraněmi. Avšak to, co dělá aikidó aikidem, je ten paradoxní mix boje a vzájemné spolupráce, který popisuju výše. V něm je největší potenciál našeho umění a zároveň největší zdroj jeho nepochopení. Podívejme se tedy na tři vrstvy, které aikidó tvoří.
“Boj o život” – vrstva bojové logiky
První a nejnižší vrstva aikida vychází z původních válečnických dovedností (búdžucu), které se rozvíjeli v dávných válkách v Japonsku.
Pokud s někým bojujete a chcete nad ním vyhrát – ano, to je základní cíl války nebo souboje – je logika vašeho “vztahu” poměrně jednoduchá. Chcete zasáhnout protivníka a zároveň chcete chránit svoje tělo a prostor. Chcete vychýlit protivníka a zároveň zůstat stabilním. Chcete si udržet vlastní rytmus a narušit rytmus protivníka. Chcete mít přehled a zabránit protivníkovi, aby viděl jasně. Chcete svoji hmotnost, sílu a soustředění poslat tam, kde je protivník nejslabší a nejzranitelnější. A tohle všechno chcete dělat co nejvíc efektivně, abyste šetřili síly a zachovali si co nejvíce možností na později.
K tomu potřebujete chytře měnit úhly a vzdálenost, efektivně a spojitě používat celé své tělo, pohybem nohou generovat sílu a zachovávat stabilitu, přizpůsobovat se situaci a zároveň sledovat svoje vlastní cíle, dýchat, zachovat si jasnou hlavu, řídit svoje emoce, reagovat spontánně a přiměřeně…
Jana teď cvičí s Petrem, který je mnohem těžší a silnější. V momentu jeho úderu zkracuje vzdálenost a vstupuje za něj, aby nestála v cestě útoku. Pak jen zlehka prodlouží jeho úder a otočí se tak, že celou svojí hmotností Petrovo tělo vychyluje do místa, kde je Petr nestabilní. Zatímco Petr ztrácí rovnováhu, Jana zůstává vzpřímená a závěrečným krokem ho posílá do pádu. Vypadá to velmi lehce a elegantně, avšak není to žádný zázrak. Když se na to podíváte zblízka, zjistíte, že je to čistá fyzika, biomechanika a přirozené využití potenciálu lidského těla.
Říkejme tomu bojová logika – něco, co leží v základech všech bojových systémů, sportů a umění. Když pohybujeme tělem přirozeně a respektujeme tuto logiku, jsme ve správném čase na správném místě a máme větší šanci na vítězství.
Technika aikida by měla být postavena na této logice, měla by probíhat tak, aby se oba partneři snažili “kontrolovat” toho druhého – i když jsou v základním cvičení útok a technika obvykle domluvené předem. To vytváří přirozenou dynamiku našeho cvičení a také to dává neustálou zpětnou vazbu, díky které víme, kdy se technika povedla a kde je potřeba nějaký detail zlepšit.
Pokud tuto bojovou logiku nerespektujeme, naše cvičení se podobá domluvenému divadlu nebo tanci. Samozřejmě, moderní taneční technika “kontaktní improvizace” je skvělá věc a vznikla tak trochu z aikida (pokud ji neznáte, vyhledejte si na Youtube “contact improvisation”). Avšak bez bojové logiky je cvičení pouze napodobování forem, ze kterého se ztrácí zpětná vazba a náš rozvoj z dalších vrstev se stává pouhou iluzí.
Na druhé straně, bojová logika je v aikidě jen rámec, ve kterém se odehrává naše cvičení modelových situací fyzického konfliktu. Praktické použití bojové techniky není hlavním cílem našeho cvičení.
Jak o tom řekl významný student zakladatele aikidó Jamaguči sensei: “Sebeobrana není cílem cvičení aikida, pouze jeho důsledkem.”
Pro skutečné cíle aikida musíme pokračovat do jeho dalších vrstev.
“Boj pro život” – vrstva budó
Je zajímavé pozorovat, jak Františka cvičí s Ivanem. Ivan kdysi boxoval a i když útočí jen zlehka, jeho úder přímo září sebejistotou. Takže Františka se před takovým útokem snaží instinktivně skrýt: vtahuje hlavu mezi ramena a odklání trup do strany, místo aby vzpřímeně udělala krok za Ivana. Trvá několik pokusů, než najde odvahu a pohne se na místo, kde může partnera kontrolovat.
A také když útočí na Ivana, je v jejím úderu cítit ostýchavost. Ivan se usmívá a zve ji, aby byla ráznější. Také to chvíli trvá, než svoji zbytečnou nesmělost nahradí rozhodností – ale když jednou Ivana téměř praští, ten uznale kývne hlavou. Františka se tomu zasměje a po každém jejím úderu a následném pádu se pohybuje volněji a otevřeněji. Jako by se její obavy rozpouštěly…
Škoda, že nemůžeme sledovat, jak to v následujících týdnech změní její každodenní život. Na druhé straně, je to přece její život, my bychom se měli starat o ten svůj. Dokážeme se cvičením také změnit?
Zakladatel aikidó hovořil, že “aikidó je budó” – tedy cesta, na které pomocí cvičení bojových technik rozvíjíme sami sebe. A Tamura sensei, jeden z jeho nejoblíbenějších studentů ve své knize “Etika a transmise” napsal: “Musíme překonat největší nepřátele budó: hněv, strach, bázeň, pochybnosti, váhání, pohrdání, marnivost a rozvinout velkou poctivost mysli a velkou odvahu. Musí nás naplňovat nutnost vítězství nad sebou samým.”
Tohle je druhá vrstva aikidó – zlepšování sebe samého. Je to paradoxní – díky boji, díky snaze překonat druhé postupně zjišťujeme, že překonáváme sami sebe. Že to často není vnější nepřítel, koho musíme porazit, že jsou to obvykle naše předsudky, omezení a strachy, které nám brání žít lepší život.
A vskutku, cvičení v tomto duchu nám postupně do života přináší stabilitu, rozhodnost, vytrvalost, odvahu a odhodlání překonávat překážky, schopnost prosadit se i schopnost přizpůsobit se okolnostem… a také trpělivost, vyrovnanost, velkorysost, klid nebo sebejistotu.
Tohle by nám do života mělo přinášet každé opravdové budó a už s těmito dary bychom mohli být nadmíru spokojeni. Avšak v aikidó je toho ještě mnohem více.
“Soulad se sebou i s ostatními” – vrstva Aiki
Aikidó staví na předchozích dvou vrstvách a používá z nich spoustu principů a postupů ve stavbě svých technik i struktuře tréninkového procesu. A zároveň – a tohle může znít velmi zvláštně – ve své třetí vrstvě má aikidó přesně opačné cíle než bojové systémy nebo bojová umění (budó).
Cílem aikidó totiž není porazit protivníka, cílem je uklidnit konflikt a převést ho na konstruktivní spolupráci. Cílem aikidó není rozdělovat lidi na vítěze a poražené, cílem je sjednocení protikladů a nalezení win-win řešení.
Alex je začátečník a má jasnou představu o tom, že aikidó by mělo být jemné, duchovní a éterické. Právě teď cvičí s pokročilejším Zdeňkem, kterého zajímá bojová stránka technik – prostě to musí fungovat a basta. Vidět je spolu cvičit je téměř komické, protože jejich těla spolu zápasí přesně tak, jako jejich představy. Zdeněk se snaží ukázat, že Alexova jemnost nestačí na to, aby ho hodil, takže ve většině případů odmítá spadnout, někdy dokonce stojí na místě. Na druhé straně, když má Alex přijmout Zdeňkovu techniku, padá příliš brzy, jakoby si nevážil ani svojí rovnováhy ani svého práva zabírat místo v prostoru.
Zpočátku to vypadá opravdu beznadějně, avšak po krátké době se jejich cvičení stává trochu plynulejší. Jakoby každou technikou pro sebe vyjednali lepší podmínky – Zdeněk se stává vnímavější k jemnějším impulzům a pohybuje se daleko volněji a Alex si naopak více hlídá svou rovnováhu a jeho pohyb je konkrétnější a silnější.
Samozřejmě, že to pro oba znamená zlepšení jejich bojových schopností. Mnohem důležitější však je, že se navzájem obohatili, že dokážou respektovat a ocenit někoho, kdo je až tak odlišný… a pracovat s ním. V tomhle případě vyhrávají oba, bez ohledu na to, kdo právě háže a kdo padá.
“Aiki” ve slově aikidó může znamenat “soulad energií”, “energie v souladu” nebo také “jediná / nerozdělená energie”. Tohle je třetí vrstva aikida: jasná snaha o proměnu konfliktu v něco konstruktivního, záměr utišit potenciální násilí v sobě i ve svém okolí, hledání souladu protikladů. Toto je vlastnost, která odlišuje aikidó od jeho předchůdců a dalších bojových umění.
Zakladatel aikidó o tom řekl: “Pokud lidé nerozumí principu Takemusu Aiki (nekonečné tvořivé energie), budou myslet jen na vítězství, nikdy nebudou chtít prohrát, budou se rvát a šikanovat slabé a bezmocné – zkrátka zaujmou agresivní postoj. Cílem aikidó je zbavit svět agrese a sváru.”
Avšak není to žádná filozofie, která by se snažila o nějakou nedosažitelnou vesmírnou harmonii, není to zavírání očí před realitou tohoto světa nebo únik do růžových snů. Jako v předchozích dvou vrstvách, i tato vrstva je velmi konkrétní a praktická.
Uvedu jen pár příkladů, jak v aikidě tento ideál souladu a jednoty naplňujeme v každodenním tréninku.
V aikidě nejsou soutěže ani výkonnostné kategorie, takže společné cvičení začátečníků a pokročilých, mladších i starších, mužů i žen, různých tělesných typů a temperamentů vede spíše ke vzájemné podpoře, než ke konkurenci a zápasení.
Techniky jsou sestaveny tak, aby efektivně využívaly energii útoku a vedly ji do prázdna. Během cvičení respektujeme tělo partnera, jeho přirozenou stavbu a pohybová omezení, takže techniky tělo rozvíjí, neubližují mu.
Rytmus technik, pravidla etikety a atmosféra na žíněnce spíše vede k uklidnění vznikajících konfliktů než k jejich eskalaci. Dvojice, která cvičí techniku jsou partneři, ne protivníci nebo soupeři a v útoku a technice se střídají – takže každý chvíli “vyhrává” a “prohrává” a tím se vyhrávání a prohrávání stává nedůležitým a zůstává jen společný rozvoj.
Tohle vše nás učí, že spolupráce a péče o druhé je zajímavější než vyhrávání, ubližování a ničení. Díky tomuto způsobu cvičení si na žíněnce vyměňujeme inspiraci se spoustou lidí a tak se stáváme vnitřně bohatšími, otevřenějšími a celistvějšími.
Všechno se to děje najednou
Ta těžká věc na pochopení (i pro mnohé aikidisty) je skutečnost, že tyto vrstvy se prolínají a měly by být všechny najednou přítomné v každém okamžiku cvičení.
To znamená, že bychom měli být u cvičení technik přítomni a schopni ochránit svoje bezpečí a kontrolovat partnera (bojová logika), měli bychom cvičením rozvíjet svoje vlastní lidské kvality (vrstva budó) a zároveň bychom měli konflikt uklidňovat, komunikovat a pečovat o druhé, i když to s námi nemyslí úplně dobře (vrstva Aiki).
Bojová logika nás učí pohybovat se, rozvíjí naše tělo a také pozornost, spontaneitu a intuici. Rovina budó zlepšuje spoustu lidských vlastností v psychologické rovině. A vrstva Aiki rozvíjí vztahy, spolupráci a vzájemnou podporu. Všechny tři tyto roviny tvoří trénink aikidó a pronikají každou zacvičenou technikou – a zároveň jsou jejich principy a benefity přímo použitelné v každodenním životě.
Teď už asi chápete, že pokud někdo cvičí techniky aikidó bez některé z těchto vrstev, dělá jinou disciplínu. Když někdo cvičí aikidó se záměrem naučit se někomu zlomit ruku (tedy vyhrát nebo ublížit), cvičí spíše aikidžucu nebo džúdžucu. A když někdo napodobuje formu aikidó a přitom ignoruje bojovou logiku (stojí na místě před partnerem, mává rukama v nesmyslných směrech, zaklání se v pase), dělá spíše tanec. Aikidžucu nebo tanec jsou také hezká umění, avšak úplně jiná.
Chápu, že se to může zdát paradoxní. Někdo by se mohl ptát: “Jak máme cvičit bojové umění bez záměru vyhrávat? Jak máme podporovat druhé lidi a pečovat o ně tím, že je hážeme na zem nebo jim páčíme ruce?” To jsou dobré otázky.
V boxu je to jednoduché – když rána dopadne, každému je jasné, kdo vyhrává. V tanci je to také jednoduché – spolupráce a nácvik domluvené choreografie vytváří soulad a eleganci.
Avšak aikidó, stejně jako život, je mnohem složitější a bohatší. Ideálem aikidó je totiž sjednocovat protiklady a tak nás doslova vystavuje protikladům – v tomto případě stojí na jedné straně práce s fyzickým konfliktem a ukotvení v bojové logice a na druhé straně hledání souladu, uklidnění konfliktu, laskavost a vzájemná podpora.
Aikidó je pro lidi, kteří dokážou najednou pracovat s oběma těmito protiklady a hledat mezi nimi rovnováhu, pro lidi, kteří chápou, že jednoduchá a jednostranná řešení nejsou vždy ta nejlepší. Aikidó je pro lidi, kteří dokážou přijmout nepříjemnou povahu konfliktu a zároveň hledat konstruktivní řešení. Přijmout “nedokonalost” a dualitu tohoto světa a zároveň pracovat na jeho zlepšení a sjednocení. Po téměř 30 letech cvičení aikida si dovolím tvrdit, že právě tahle hloubka je magnet, který k aikidó přitahuje tolik zajímavých a skvělých lidí.
Zmíněný Tamura sensei o cílech aikidó také řekl: “Aikidó je cesta, která umožňuje člověku objevit sebe sama a rozvinout se jako lidská bytost, aby mohl žít plnohodnotný a šťastný život.”
Z mé zkušenosti to tak opravdu tak funguje. Díky aikidó můžeme nacházet a rozvíjet svůj vlastní jedinečný potenciál a kultivovat svůj vztah k druhým lidem a ke světu. Abychom žili lepší životy.
Trénink končí, učitel i studenti se na závěr navzájem uklánějí. Po dvou hodinách cvičení jsou překvapivě svěží, oči jim září probuzenou živostí a možná i vděčností za společně strávený čas.
Po cvičení ještě chvíli zůstáváme společensky na žíněnce, v hloučcích někteří probírají proběhlý trénink nebo osobní věci. Někdo se ptá, jestli jdeme na pivo. Pomalu se vytrácíme do sprch. Avšak pocit z cvičení v nás zůstává: cesta Aiki pokračuje dál – v našich běžných životech i na příští lekci.
V příštím článku série o aikidě se podíváme na to, proč je pro život mnohem užitečnější trénovat spolupráci a vzájemný respekt než soutěžit a snažit se porazit druhé.
O autorovi: Martin Švihla, 5. dan Aikikai, trenér 1. třídy, zakladatel a hlavní učitel v Aikidó Praha Vinohrady – www.aikidovinohrady.cz
Článek poprvé vyšel v časopisu Bojová umění, květen/červen 2024