Franck Noël: Aikidó je slavnost
Začněme zeširoka.
Aikidó je disciplína, která se nebojí paradoxů. Mezi nimi je pak jeden, který nepřestává překvapovat, a to jak zkušeného aikidistu, tak zvídavého začátečníka: máme co do činění s praxí, která má jasně určeného zakladatele, nezpochybnitelný zdroj (dokonce i datum narození), a navíc je zakládajícím principem této praxe myšlenka sjednocení. Projevy této praxe jsou přitom roztříštěny do mnoha forem výuky a předávání, které se opírají o stejně velké množství výkladů a organizací.
Samozřejmě můžeme tuto roztříštěnost považovat za známku vitality, která je bezpochyby lepší, než zkamenění, jež by se pokoušelo uzavřít aikidó do úzké a striktní definice, nehybné a vsazené do rámu, jako by šlo o exponát v muzeu.
To ale nic nemění na tom, že většina cvičenců nese tento paradox těžce a může je to dokonce dovést k pochybnostem o tom, zda jsou základy a metody jejich disciplíny relevantní.
Přitom když zaměříme pozornost na onu mnohost projevů, rychle dospějeme k závěru, že se ve většině případů jedná pouze o odlišnost úhlů pohledu a přístupů. Jde tedy o otázku priorit a seřazení hodnot, případně ještě o reflexe podložené různými stupni pokroku na Cestě.
Připomeňme si zde podobenství o čtyřech slepcích, kteří potkají slona: jeden se dotkne nohy, druhý chobotu, třetí ocasu a poslední klu… Každý z nich je pak přesvědčen, že „slon je to, čeho se dotýkám“, ale žádný ho nedokáže pojmout jako celek.
Ať chceme, nebo ne, my, aikidisté, jsme v podobné situaci: bohatost a hloubka aikida, jeho myšlenky, jeho ambice, jeho cvičební situace, nás odsuzují k tomu, že s ním máme jenom dílčí, omezenou zkušenost. Teoretické a abstraktní pojetí aikida v jeho úplnosti tak zůstává dosti obtížné, už vůbec nemluvě o jeho mistrovském zvládnutí, které zůstane navždy na horizontu naší perspektivy.
Neboť „Dó“ je podobné životu: zahrnuje vše a vzpouzí se jakékoli absolutní kontrole.
Z toho plyne, že když hovoříme o aikidu a pokoušíme se jím žít a předávat ho, jakákoliv myšlenka, jakékoliv instrukce, jakékoliv přesvědčení, jsou pouze provizorní, dílčí a přibližné. A nejde o to si na tento stav věcí stěžovat: jde o to být si ho vědom (a… řádky, které následují nejsou z této zásady výjimkou).
Ve skutečnosti na tomto „provizorním, dílčím a přibližném“ není nic udivujícího ani pobuřujícího. Stačí si uvědomit, že to, o čem aikidó pojednává, není nic menšího než problém, který stojí v základu jakéhokoliv společenského uspořádání a jehož způsob řešení strukturuje každou lidskou skupinu: jak pracovat s násilím, konfliktem, rivalitou. Tváří v tvář této problematice spočívá originalita našeho cvičení možná v tom, že k ní přistupuje dynamicky, jakožto Dó, jako proces, který existuje, pouze pokud se do něj zapojíme a nikoli když navrhneme konečné, normativní a dogmatické řešení.
Je tudíž zcela legitimní tolerovat různé pohledy na věc, když jde o to pomoci lidem žít spolu.
Pokusme se vytvořit si – přibližně a provizorně – jisté nástroje, které by nám umožnily vnést do této mnohosti výkladů, přístupů a pohledů trochu řádu. Možná tím dospějeme k jisté soudržnosti.
Navrhuji tři strukturující myšlenky:
- Rozdíl mezi „budžucu“ a „budó“
- Myšlenka – nebo vůle – vyřešit konflikt tak, aby po něm nezbylo nic toxického
- Praxe, která se váže víc na realitu reprezentace nežli na reprezentaci reality
1/ Od budžucu k budó
Často se tyto dva výrazy téměř nerozlišují, ačkoli koncepty, které se za nimi skrývají, jsou jasně rozdílné:
- „Budžucu“ označuje každou bojovou metodu nebo techniku, která má za cíl rozvíjet kompetenci za účelem následné aplikace v oblasti války nebo konfliktu.
- „Budó“ označuje prostředky nebo soubor technik vyvinutých v kontextu boje, ale využívaných v perspektivě všestranného zkoumání člověka a života.
Na základě těchto stručných definicí je pak jednoduché zpřesnit naše porozumění těmto pojmům prostřednictvím řady protikladů:
- Perspektiva konkrétní užitečnosti / perspektiva všestranného rozvoje
- Rozvíjení kompetencí s výhledem na jejich využití / posouvání se v logice hledání či putování
- Cíl / Cesta
- Zaměření na vnější předmět studia / předmětem studia je studium samo (cílem cvičení je cvičení)
- Hledání krátkodobých výsledků (nebo přinejmenším co nejrychlejších výsledků) / škálou studia je celý život
- Závazek poskytnout výsledky / závazek k použitým prostředkům (výsledky se dostaví…)
Samozřejmě nacházíme společné body – vždyť jde o práci se stejným nástrojem – ale rozdíly spočívají ve smyslu, který dáváme práci s těmito nástroji, v perspektivě, jež nás žene vpřed a v časovém měřítku, do kterého je naše hledání zasazeno.
Je nicméně pravda, že aikidó může vyvolávat jisté zmatení v důsledku své relativní technické či formální blízkosti vůči tomu, co obvykle nazýváme sebeobranou. Chceme-li srozumitelněji ilustrovat rozdíl mezi koncepty Dó a džucu, možná je dokonce lepší zmínit disciplíny, jako jsou iaidó či kjúdó – disciplíny, které zcela jednoznačně postrádají jakýkoli zájem o bojovou aplikaci.
U těchto disciplín, s ohledem na jejich bojové předchůdce, si všímáme, že nástroj (zbraň, technika) a tradice (historie, mýty, legendy, fantazie a afektivní asociace) jsou udržovány jakožto hybné prostředky cvičení, ale cíl je radikálně odlišný, protože už v žádném případě nejde o to někoho přeseknout či probodnout…
Zamýšlenými cíli jsou koncentrace, koordinace, zapomenutí na sebe, mistrovství… A je zajímavé povšimnout si převrácení hodnot, které způsobí, že „mistrovství“ se stane cílem, zatímco v rámci džucu bylo podmínkou úspěchu.
Tento vývoj co do smyslu a perspektivy se samozřejmě neobejde bez zavedení určitých změn v technice samé: během rozvoje Dó budeme vždy svědky jisté vůle po formalizaci, uspořádání či po určité akademičnosti; dostaví se také pokušení ke zpomalení či estetismu.
Přese všechno ale vždy půjde o to respektovat omezení vlastní danému nástroji (luk, šavle, hůl, lidské tělo…) a důsledně držet své hledání v rámci těchto omezení.
Pokud jde o aikidó – jak nás k tomu vyzývá jeho název – je jasné, že logiku a koherenci v jeho praktikování nalezneme, pouze pokud se jednoznačně postavíme do perspektivy Dó. Naopak, pokud se necháme oklamat nejednoznačností jeho podoby coby „sebeobrany“, odsuzujeme se k frustraci, nespokojenosti a demotivaci.
Kráčet po tomto Dó znamená vydat se na Cestu, která poutníka promění nejenom skrze úsilí vynaložené k tomu, aby se přiblížil cíli (o němž ví, že ho nikdy nedosáhne), ale také skrze krajiny, kterými putuje a souputníky, které na své cestě potká, ba i skrze okliky a případné slepé uličky, do kterých občas zabloudí.
Ale o jaký cíl, o jakou perspektivu se jedná?
2/ Řešení konfliktu bez toxických pozůstatků – strategie vítěz-vítěz.
Vytyčit si tento princip jako cíl našeho hledání je to, v čem skutečně spočívá originalita a zvláštnost aikida v rámci rodiny budó:
- Dobře vyřešený konflikt nezanechá žádnou touhu po pomstě, vystupňování, eskalaci, žádnou frustraci, která by mohla znovu přimět uchýlit se k násilí
- Z toho důvodu je na místě neusilovat ani o zničení, ani o ponížení.
Ani se zde nejedná o odrazování, neboť to by mohlo vyvolat dojem nespravedlnosti a frustraci, takže by pod zdáním klidu dál doutnal plamen. Jde mnohem spíše o chuť přesvědčit: přesvědčit sebe i druhého, že tím, proti čemu je třeba bojovat, není ten druhý, nýbrž násilí samo (nebo touha po něm). Svým způsobem je cílem vysvobodit druhého z jeho vlastního násilí, aniž by se člověk stal jeho obětí, a zařídit, aby obě strany odešly ze zkušenosti konfliktu obohaceny.
V té míře, v jaké neusiluje o zkázu, bývá občas aikidó představováno jako bojové umění milosrdenství… V tu chvíli ale zapomínáme, že „milosrdenství“ musí předcházet „dominance“. Můžeme být milosrdní, pouze pokud jsme předtím nad druhým měli moc. Vzpomeňme si na Augusta v Corneillově Cinnovi: „Jsem pánem sebe sama, jakož i všehomíra; / jsem jím, chci jím být…“ Auguste předkládá svou milost odsouzeným spiklencům jako vedlejší efekt moci, kterou má jak nad sebou samým, tak nad zbytkem světa… Otázka pak zní: jak sám nebýt ovládán svou touhou po nadvládě?
Jak vidíme, z důvodu své nutně dualistické povahy není tato představa milosrdenství kompatibilní s tím, k čemu se hlásí aikidó: sjednocení, jednota, splynutí… jež nás vede k tomu prohlásit: „druhý jsem já“; „je mým zrcadlem, občas převráceným, občas zkreslujícím, ale přesto mne zobrazuje“; „zlo, které bych mu způsobil, by mi ublížilo úplně stejně“. Půjde tedy o to pokusit se vyrůst skrze to, že pomůžeme druhému vystoupit ze spirály násilí a že mu tím pádem taktéž umožníme vyrůst.
Když nad tím vším přemýšlíme, hodnota, kterou má aikidista zosobňovat, je přesně jedna z oné trojice figurující na průčelích našich republikánských budov: bratrství.
Aikidó: bratrské bojové umění
Zmíněný princip je samozřejmě teoretický a abstraktní, ale vyplývají z něho postoje a způsoby chování, které jsou zcela reálné a konkrétní: logika usmíření a nikoli stupňování, hledání klidu a vyrovnanosti spíše než síly a rychlosti, naslouchání spíše než jednostranné prosazování sebe sama, pozornost nasměrovaná k druhému spíše než egocentrismus, srozumitelná jednoduchost spíše než virtuozní sofistikovanost.
V mnoha ohledech je toto odmítnutí přístupu „oko za oko“ blízké křesťanskému poselství. To hlásá odpuštění místo zloby. Ale… aikidó je bojové umění a jako takové nejraději dosahuje situace, kdy nedojde k úhoně, takže není co odpouštět: není třeba nastavovat druhou tvář, protože políček nezasáhl tu první…
Možná je vhodné připomenout, že zde hovoříme o perspektivě. Z toho důvodu vše dosud řečené předkládá teorii a ideální vizi, které samozřejmě prostupují praxí a dávají jí směr, přesto se v ní však nikdy nebudou nacházet ve své úplnosti. Tyto principy definují předmět a smysl studia, pomáhají vypracovat obraz perspektivy, skrze niž se pouštíme do praxe, jejíž realita bude nutně… provizorní a přibližná, ba dokonce občas celkem chaotická.
V této teorii a v tomto ideálu se také nachází to, co obvykle nazýváme „duchovní rozměr aikida“, o kterém se často hovoří, ale málokdy se jasně vymezí. Neboť toto bratrství, které je naším cílem, se může přiblížit pouze skrze proces vyjednávání, jenž sám předpokládá nejenom naslouchání druhému, ale také zpochybňování vlastních nenapadnutelných koncepcí. Co je na mně nadbytečného? Jsou mé nároky opodstatněné? Neexistují nějaké výhonky mé osobnosti, které by bylo vhodné obrousit? A řada dalších otázek, které se pokoušejí uchopit obrysy archetypální přirozenosti člověka a přiblížit se jí. Co by mohlo být duchovnějšího, než tato práce na sobě samém, jež je současně cestou za porozuměním lidské přirozenosti?
Zároveň je zde další velmi významný důsledek této volby dosadit bratrství (nebo strategii vítěz-vítěz) na trůn, k němuž hledí naše disciplína: to ono je zdrojem soudržnosti spojující teorii a praxi, ideál a realitu cvičence, vzdálenost perspektivy a každodennost zkušenosti ve světě.
Neboť v rámci dódžó jsou zde uke a tori vskutku proto, aby se navzájem povznesli, aby si pomohli zdokonalit se, ale také aby si užili tu chvíli a umožňovali druhému si ji užít. A veškeré cvičení spočívá jedině v tom vytvářet čas a prostor, v němž je možné uvést na scénu toto oboustranné vítězství. Uvnitř reprezentace střetu zažívají cvičenci ve skutečnosti zkušenost vzájemné pomoci, komplementarity, jíž je střídání rolí nejčitelnějším symbolem a v jejímž rámci je efekt zrcadla všudypřítomný, ať už si to uvědomujeme, nebo ne.
Chápeme-li výraz „dělat aikidó“ doslovně, tj. „vytvářet kousek aikida“, „dávat aikidu existenci“, „propůjčit svou osobu předvedení aikida“, pak to v tomto kontextu reprezentace konfliktu znamená, že se musíme postavit do průsečíku těchto dvou zásad:
- Usilovat o rozvíjení kompetencí, kvalit a způsobů bytí umožňujících přiblížit se cíli.
- Mít okamžitý užitek z principů a hodnot, které se pokoušíme zosobňovat.
Tyto dvě zásady – progrese a okamžitost – strukturují realitu reprezentace, kterou mají cvičenci možnost prožívat.
3/ Realita reprezentace
Je jasné, že prožívaná realita cvičence je reprezentací konfliktních situací. A stejně jako na divadle, tato reprezentace může zaujímat různé postoje a brát na sebe různé podoby: může chtít být realistická, epická, heroická, poetická, symbolická, aluzivní, idealistická, karikaturní, edukativní, estetická, humorná… nebo si ještě vybrat z řady dalších možností.
Každá reprezentace totiž předpokládá odstup, jistou vzdálenost mezi znázorňovaným předmětem – referentem (tím je zde situace konfliktu) – a realitou reprezentace (tou je zde prožitek v rámci dódžó). Učitel (moderátor, režisér) pak musí čelit otázce, co nabídnout jako prostředky pro překonání této vzdálenosti a vyplnění onoho prostoru. Je si přitom vědom toho, že vnést „natvrdo“ situaci konfliktu dovnitř dódžó není ani možné, ani žádoucí.
V následující úvaze nám v tomto ohledu pomůže, pokud prozkoumáme a uvědomíme si různé aspekty, které utvářejí dódžó a které souvisejí s jeho účelem, totiž že má být místem vykonávání Dó: dódžó je zároveň školou, laboratoří, divadlem a chrámem.
- Školou, neboť nám jde o zdokonalování se v jisté kompetenci;
- Laboratoří, neboť je třeba provádět analýzu a zaměřovat se na fragmenty, zvětšovat jejich rysy (efekt mikroskopu), experimentovat;
- Divadlem, neboť každý musí sehrát svou roli a nabídnout své tělo katarzi;
- Chrámem, v němž se odehrává obřad mající za cíl očistu a vymítání.
Tato reprezentace bude dále fungovat na několika rovinách, které budeme muset zohlednit:
- Rovina individuální / rovina kolektivní
- Rovina skutečná / rovina obrazná
Rovina individuální odkazuje zároveň k individuálnímu pokroku každého i k okamžitému prospěchu (očištění, radost), který z cvičení má.
Kolektivní rovina, na kterou se často zapomíná (přestože tokijské Aikikai představuje cíl aikida coby „zdokonalování společenských vztahů cvičením těla a ducha“), se týká harmonie v rámci skupiny. K ní přispívá zklidnění každého, stejně jako práce na naslouchání a vyjednávání.
Skutečnou rovinu doceníme (jakkoli je to obtížně měřitelné) prostřednictvím reálného nabytí kompetencí, ale také skrze autentičnost vztahu vítěz-vítěz mezi oběma partnery a skrze intenzitu tělesného prožitku dobra, radosti, slasti. Bude se také projevovat ve všem, co se týká reálných limitů těl, jež pracují: únava, bolest, případná zranění.
Rovina obrazná je rovinou, v níž se vykresluje naše představa o tom, co zrovna děláme, nebo o tom, co si myslíme, že děláme, nebo o tom, co bychom chtěli dělat. Občas může s „konkrétní realitou“ souviset jen vzdáleně, přesto ale zásadním způsobem přispívá k realitě reprezentace, zejména ve vztahu k motivaci. Právě v této oblasti se rovněž nachází vše, co je na vztahu mistr / žák nevyslovitelné a subjektivní. Jsme si přitom jasně vědomi, jaké místo tento vztah zaujímá v rámci dobrodružství, kterého je zároveň hybatelem i pohonnou hmotou.
Realitu reprezentace tak bude utvářet kombinatorika všech těchto složek, v závislosti na relativním významu, který jim připisujeme, a na způsobu jejich hierarchizace. Jak vidíme, celý proces se tudíž stává nezměrně komplexnějším, než pouhý pedagogický postup vypracovaný u tabule.
Cílem této kombinatoriky bude sloučit podmínky hledání v rámci dódžó, aby pak totéž mohl udělat každý ve svém nitru. Zručně hrát se všemi zmíněnými pákami, aby se mohly navzájem živit obě osy, na jejichž průsečíku bude cvičení nabývat veškerého svého smyslu: na jednu stranu postupovat na Cestě, a na druhou stranu bezprostředně těžit z jejích dobrodiní tím, že jsme ponořeni v jejích principech.
Tato realita reprezentace je jediná, kterou cvičenec skutečně prožívá, a tím je mnohem důležitější než (hypotetická) reprezentace reality. Uvědomíme-li si tento fakt i mnohost možných kombinací, které z něj plynou, vede nás to k tomu, že se již nebudeme podivovat nad mnohostí forem, které na sebe aikidó bere v závislosti na vyučujících, školách, skupinách… Již se nad tím nebudeme podivovat ani pohoršovat, protože i když je možné, že některé kombinace jsou plodnější než jiné a mají větší pravděpodobnost, že nás dovedou dále či hlouběji, v konečném důsledku jsou všechny tyto pokusy nutně pouze dílčí, provizorní a přibližné…
Aikidó je slavnost
Na pozadí celého předchozího výkladu se vykresluje další paradox: vždyť intuitivním obrazem tohoto Dó je putování, Cesta, pokrok nebo směřování vedené jistou perspektivou, a tudíž vyžadující dlouhý čas, trvání. Toto Dó je přitom nutné pojímat výhradně v přítomnosti.
Výraz „dělat aikidó“ je třeba chápat v přítomném čase. Sjednotit podmínky hledání – v sobě, stejně jako v rámci dódžó – je potřeba v jednom okamžiku. A za tím účelem, abychom z principů Aiki měli větší užitek, abychom byli těmito principy prostoupeni tím, že je vstřebáme a staneme se jejich ztělesněním, abychom dali aikidu šanci existovat, abychom se do něj mohli ponořit jako do lázně, pro to všechno se musíme upnout k idealizaci okamžiku. Musíme se povznést nad sebe sama, dělat, jako bychom ovládali principy, které se právě pokoušíme si osvojit, musíme usilovat o to, abychom byli hodni výzvy, kterou je úloha „vytvořit kousek aikida“.
Musíme umožnit naplnění přítomného okamžiku prostřednictvím pozorné a dobrosrdečné přítomnosti, přirozeností a lehkostí pohybu, vzájemnou pomocí a zklidněním, abychom si navzájem, společně a kolektivně, umožnili prožít skutečné okamžiky aikida.
Tato vůle upřednostnit pozitivní, blahodárné, sílu života, sdílení, bratrství, jež se projevuje v dódžó při idealizaci okamžiku, tato vůle se při bližším pohledu ukazuje být nezbytnou podmínkou, aby bylo cvičení vůbec možné.
Proveďme nyní úkrok stranou mimo dódžó a ukáže se nám, že existuje další situace, kde se tato záměrná idealizace vztahu k druhým spontánně projevuje: slavnost.
Slavnost, kdy každý přichází vyzbrojený vlastním úsměvem a dobrou náladou, čímž dává najevo svou přístupnost a otevřenost k druhým, kdy se pokoušíme nic nedramatizovat, kdy jde o to předvést se v tom nejlepším světle a strhnout druhé ve svém sledu. Pokoušíme se být projasnění a každý si uvědomuje, že má za úkol být autorem a aktérem tohoto výjimečného okamžiku, kdy je jasné, že se nacházíme v meziprostoru a jde o to se co nejlépe vystrojit.
Stejně jako „cílem cvičení je cvičení samo“, účelem slavnosti je, aby se slavnost povedla.
Paralela je očividná: seance aikida, se svým specifickým časoprostorem a uspořádanou a idealizovanou reprezentací konfliktu, se buduje podle stejné logiky jako slavnost, vydělený okamžik postavený do protikladu vůči shonu světa.
A duševní dispozice stejně jako i chování účastníků nutné pro „úspěch“ jsou si v mnoha ohledech podobné.
Závěrem doplnění, které změní (skoro) všechno.
Neboť každý ví, že stačí málo, aby se „oslava pokazila“ a že úlety se vždycky vyskytnou. Někteří se dokonce domnívají, že pořádná rvačka je součástí slavnosti a že je nutná proto, aby byla slavnost povedená – ať už tato rvačka představuje intermezzo, nebo vyvrcholení, a ať už by měla pouze zanechat vzpomínku, vepsat se do paměti, ba případně vstoupit do legend…
Stejně tak je tomu v dódžó. Co bylo řečeno o idealizaci je samozřejmě třeba chápat jako snahu, vůli, záměr. Neexistuje dokonalé dódžó, bez nerovností a děr, ve kterém se utváří pouze naolejované a zahlazené vztahy. A to je jedině dobře, neboť jak bychom mohli hovořit o „bdělosti“, o pozornosti, kdybychom se omezovali na uklidňující výměny, zbavené výzev a nečekaností? V takovém případě bychom pravděpodobně pouze pěstovali iluze. Ale můžeme být klidní, ať už každý pracuje na sobě jakkoli, postavy nutně vykračují z rolí, které jim byly připsány, a právě tato realita se vnucuje a sdílí prostor s teoretickou idealizací. Role neexistují bez herců, kteří je nesou. A v konečném důsledku vyplyne skutečnost okamžiku z jejich interpretace těchto rolí.
Realita dódžó tak bude utvořena z tohoto setkání mezi skutečnými osobami, poznamenanými svou historií a svými ambicemi, a očištěným ideálem, který budou muset ztělesnit.
Výsledek je zaručený: provizorní a přibližný.
Slavnost může sice být v plném proudu, nikdy není úplná.
A
Franck Noël: Aikidó je slavnost
Z francouzského originálu: L’Aikido est une fête
(listopad 2020)
Překlad: Jacques Joseph