Franck Noel: Šin-Gi-Tai
Další ochutnávková kapitola z nové knížky Francka Noela “Aikidó – úvahy, tápání a povídání o cestě…”. Tentokrát o tradičním japonském konceptu Šin-Gi-Tai a jeho použití v cvičení a vyučování.
Jak to nazvat? Trilogie, triptych, trio, trojčlen? Nevíme. Ostatně na tom nezáleží.
Šin-Gi-Tai: mysl, technika a tělo jako tři nezbytné a neoddělitelné póly akce v bojové nebo sportovní oblasti. Neboli, jak v sobě musí akce, aby dosáhla nejvyšší míry své efektivity, sjednotit nejvyšší možnou úroveň těchto tří rozměrů.
S touto analýzou můžeme jen spontánně souhlasit a pravděpodobně dokonce budeme v pokušení ji aplikovat i na další oblasti (umělecké disciplíny, politika, svět byznysu…). Nicméně – jako je tomu vždycky se vším, co je jasné – věci se značně zkomplikují, jakmile se je pokusíme zpřesnit.
Kam zasadit hranice mezi těmito třemi pojmy? Jaká je povaha kvalit či dovedností potřebných pro každou z nich? Je mezi nimi nějaká hierarchie? Jak mezi nimi fungují interakce? Vždyť přece potřebujeme tělo, abychom přivedli techniku k životu a potřebujeme mentální představu dané techniky a vůli (nebo ne-chtění), abychom ji uskutečnili. Má být tento stav mysli spíše odhodláním, poklidným soustředěním nebo pozorným nasloucháním? Má být obrácený k sobě nebo k druhému? A když hovoříme o fyzické zdatnosti, máme na mysli kvantitu (síla, odolnost), nebo kvalitu (koordinaci, vnímání, adaptaci)? A není tato kvalita již technikou? Neboť „technika“ označuje zajisté „ony“ techniky, technická schémata, ale také „konkrétní“ techniku, tj. schopnost přivést tato schémata k životu nebo improvizovaně vytvořit schémata jiná.
Jak vidíme, otázek je mnoho a můžeme být v pokušení na ně poskytnout jen lakonické odpovědi typu „všechno je ve všem“, které nás stěží posunou vpřed, byť je těžké je vyvrátit.
Nicméně nežli budeme pokračovat dále, snad nebude zbytečné trochu přesněji zasadit naše tázání do oblasti aikida:
- Nejde zde o otázku výkonnosti, nýbrž o otázku relevance a adekvátnosti.
- Stejně tak nejde ani o okamžik, kdy bychom měli být více než kdy jindy přítomni, ale spíše o neustálou pozornost spojenou s touhou (povinností?) po pokroku a rozvoji („dó“).
- A nakonec, nacházíme se v kontextu výměny s partnerem a v rámci skupiny a nikoli v perspektivě pouhého přitakávání sobě samému.
Tyto charakteristiky naší disciplíny tedy dávají všem výše uvedeným otázkám znatelně odlišnou orientaci, nežli s jakou bychom se setkali u sportu. Přitom si však zachovávají veškerý svůj význam v perspektivě všestranného vzdělávání osoby i skupiny, jež má být stejně tak perspektivou žáka jako vyučujícího.
Můžeme tento koncept využít v naší každodenní praxi? A pokud ano, jak jej přeformulovat způsobem, který bude pro naše potřeby použitelnější a koherentnější?
Samozřejmě zde nemáme ambici (bylo by to vůbec možné?) poskytnout vyčerpávající návod na správné užívání trilogie Šin-Gi-Tai, chceme pouze poukázat na několik konkrétních problémů, které jsou její nedílnou součástí, a napomoci k tomu, abychom si je uvědomili.
Vezměme si několik příkladů.
Zamysleme se nad dýcháním. Někteří vyučující o něm mluví málo nebo vůbec, jiní zkoumají a rozvíjejí toto téma, ale… všichni neustále dýchají. Chceme-li v této oblasti pokročit, máme hledat techniku dýchání? Stav mysli? Fyzický proces? Bude adekvátní dýchání ovládnuté a kontrolované, aby se aplikovalo na každou fázi pohybu a tím mu umožnilo být plný a úplný? Nebo půjde naopak o dýchání, na které se zapomene, které plyne, aniž bychom na něj mysleli, a přizpůsobuje se potřebám pohybu? Povede dýchání k uvolnění a otevřenosti, nebo bude naopak důsledkem tohoto uvolnění?
Stejné otázky se ostatně vztahují i na uvolnění samotné (technika, tělesný stav nebo stav mysli?). Umožní přesná technika, abychom se uvolnili, nebo povede naopak uvolnění k adekvátnosti? Můžeme skloubit uvolnění a sílu? A bude se pak jednat o techniku, nebo o tělesno?
Tohle všechno nejsou jen plané řeči. Pro vyučujícího, který potřebuje pilovat a poskytovat nástroje, který musí zvolit pořadí a pozici, odkud k těmto pojmům přistoupí, jde o otázky konkrétní. Jak například odpovědět na otázku: „co mám udělat, abych se uvolnil?“ (Která vede k představě, že uvolnění je technika a že je tedy možné ji ovládnout). Máte na výběr mezi: „cvič a ono to přijde“, „neustále na to mysli“ a „dělej uvolňovací cvičení“… nebo ještě další řešení, z nichž žádné není zcela uspokojivé.
I jiné oblasti je podobně obtížné rozplést, jako například vztahy, které spojují vycentrovanost (jednotu těla), rovnováhu, soustředění a klid, o nichž přitom jasně cítíme, že vycházejí ze stejného zdroje. Ale odkud začít? Má se postupovat od mysli (klid ducha) k tělesnu (jednota těla) skrze technickou složku (vycentrovanost), nebo naopak? Zkušenost i intuice nám samozřejmě radí, abychom přístupy střídali, abychom se na cestě pohybovali tam a zpět, ale realita procesu učení se zůstává dosti tajemná.
Ještě pichlavější otázka vyvstává v souvislosti s kontradikcí, kterou si musíme připustit mezi rozvojem fyzickým (tai) a principem úspornosti (gi). V jistém ohledu je cílem “gi” osvobodit se od “tai”. Neboť úspornost je skutečně samotným smyslem a podstatou technického hledání: dosáhnout maximálního efektu s minimem úsilí. V každé situaci zvolit nejjednodušší, nejlehčí, nejméně nákladné řešení, nikoli z touhy po jednoduchosti (ačkoli, proč ne?), ale abychom si v rezervě uchovali co největší potenciál, abychom si vějíř možností udrželi co nejšířeji rozevřený. Jak potom smířit tento koncept s nabýváním fyzického potenciálu? Tato otázka vyvstává v každém okamžiku, kdy cvičíme, v každém okamžiku ve vztahu mezi ukem a torim: vybrat si úspornost, nebo rozvoj síly? Úspornost jde ruku v ruce s přizpůsobením, vnímáním, nasloucháním, bdělostí. Jsme zde skutečně na hranici mysli, techniky a tělesnosti, ano, avšak tělesnosti kvalitativní… A už moc nevíme, jak do toho začlenit tělesnost kvantitativní, které je přitom taky třeba přisoudit nějaké místo.
Odpověď na tento problém bývá obvykle v tomto duchu: „začni tím, že si vybuduješ tělo“. Výborně, to v sobě má jistý selský rozum. Ale jaké tělo? Tělo zápasníka sumo, maratonce nebo akrobata? A jak dlouho bude třeba pokračovat v rozvíjení síly, nežli se začneme učit, jak se bez ní obejít? Je dosti obtížné to dále zpřesnit a musíme se nejspíš spokojit s konstatováním, že záleží na každém a že věk a zkušenost se postarají o vyřešení tohoto problému, aniž by na něj bylo třeba myslet. Ale pro vyučujícího je toto poněkud rozčarované konstatování stěží uspokojující…
Ba co víc, “tai” přináší ještě další otázky, neboť až doposud jsme hovořili pouze v termínech „rozvoje“ či „výuky“. Ale musíme stejně tak vzpomenout i „udržování“, „zachovávání“ a „radost“. Tělo se totiž musí radovat, aby zůstalo motivováno, a musí zůstat provozuschopné, aby vytrvalo. Jak smířit všechny tyto nutnosti? Kdy a jak sklouznout od rozvoje k udržování? A neskrývá se zde klíč k odpovědi na předchozí otázku?
Napříč vším tímto tázáním je nutné konstatovat jednu věc: tyto tři koncepty jsou neoddělitelně propletené a bylo by marné chtít je používat analytickým, systematickým způsobem, nebo podle přísně stanoveného postupu, v jehož rámci by se logicky řetězily vztahy od příčin k účinkům.
Ale proto bychom ještě neměli zcela zavrhovat toto trio, které nás původně okouzlilo svou samozřejmostí: řekněme si, že musí skromně plnit úlohu mnemotechnické pomůcky. Připomínat nám, žákům i učitelům, že máme zaměřovat naši pozornost k těmto třem pólům, u nichž jsme u každého zahlédli jejich komplexnost. Podněcovat nás k tomu, abychom střídavě manipulovali s těmito třemi pákami. Způsobit, aby se naše starost o rozvoj a plnost osoby i skupiny nezaměřovala pohříchu pouze na jediný aspekt cvičení a měla díky tomu větší šanci dosáhnout na globálnost a tedy udržitelnost, ba možná i univerzálnost.
Jsme si dobře vědomi, že v celém průběhu tohoto textu jsme nepřinesli žádnou skutečnou odpověď, ačkoli má autor těchto řádek, jako každý vyučující, samozřejmě své názory, možnosti a zaměření.
A nejspíš je to také charakteristickou vlastností „dó“, že nevyžaduje pevné a definitivní odpovědi na své otázky, neboť ty jsou právě motorem, který nás na cestě udržuje v pohybu. Avšak vyučující, sensei, má povinnost v každou chvíli vykonávat rozhodnutí v tom, co nabízí a co vykládá. Rozhodnutí, která jsou svým způsobem toliko dílčími odpověďmi na houf otázek vznášející se ve vzduchu v dódžó. Odpovědností jeho role je mít na paměti, že tyto dílčí odpovědi jsou pouze provizorní a přibližné a… dát to jasně na srozuměnou svým posluchačům.
(Překlad: Jacques Joseph, 2020)
E‑book zdarma
Kniha Francka Noëla “Aikidó – Úvahy, tápání a povídání o cestě…” je plná skvělých postřehů k principům aikida a jejich použití ve výuce, cvičení i každodenním životě.